Vrouwelijk rolmodel

Vrouwen in familiebedrijven

 ”Mannen zijn dominant en assertief en vrouwen terughoudend en zorgzaam”. 

”Mannen overschatten zichzelf en vrouwen zijn bescheiden”.
”Mannen kiezen voor hun carrière en vrouwen kiezen toch eerst voor het gezin”.

De kwaliteiten die veelal aan de man worden toebedeeld passen over het algemeen beter bij succesvol leiderschap dan de kwaliteiten van de vrouw.

Als vrouwen wel succesvol zijn als leider of directeur worden ze niet altijd aardig gevonden. Ze voldoen dan bijvoorbeeld niet aan het stereotype vrouw. Ze kunnen dan snel als bitchy en koud neergezet worden. Ook hebben ze vaak het gevoel zich dubbel te moeten bewijzen als vrouw en dan zeker in een bepaalde functie.

Als dochter van

Als “dochter van” heb je nog meer te bewijzen dat je competent bent en dat je niet “zomaar” op deze plek of functie bent neergezet. Daar weten wij met 20 jaar ervaring als leidinggevende en eigenaar in het familiebedrijf alles van.

Er wordt bij opvolging dan ook meestal gekozen voor een mannelijke opvolger. Dat gebeurt overigens niet bewust ;ons brein is zo voorgeprogrammeerd. We kiezen automatisch kiezen voor mensen die op ons lijken. En als we terugkijken naar afgelopen generaties in familiebedrijven dan zijn in de meeste branches de eigenaren / oprichters een man. Een erfenis uit het verleden waarbij vrouwelijke familieleden überhaupt niet in aanmerking kwamen voor belangrijke posities in het familiebedrijf.

Vrouwelijke bescheidenheid 

De meeste mannen hebben vaak meer zelfvertrouwen dan vrouwen en doen zichzelf “groter” voor. Vrouwen daarentegen hebben eerder de neiging te bescheiden te zijn en zichzelf “kleiner” te maken.

Vrouwen realiseren zich vaak ook niet hoe zij zichzelf achterstellen met hun eigen bescheidenheid. Dat is jammer en naar onze mening een gemiste kans. Mannen en vrouwen zijn verschillend en dat maakt het ook interessant. Juist door de vrouwelijke kwaliteiten en energie toe te voegen ontstaat er meer verbinding. Vrouwen kunnen iets toevoegen aan het bedrijf wat een man niet kan en andersom. In de praktijk worden vrouwen op key posities binnen bedrijven helaas nog niet volledig op waarde geschat.Werk & Privebalans

Na de campagne “een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” is er qua beeldvorming helaas nog heel wat werk te verrichten.

Moeders worden zelfs anno 2022 nog vaak aangekeken op het feit dat zij een succesvolle carrière hebben, naast het moederschap. Ook heeft ze nog wel eens te maken met een (schoon)moeder die niet altijd positief is over het feit dat hun (schoon)dochter naast het gezin en zorgtaken een succesvolle loopbaan of bedrijf heeft.

Loyaal en gecommitteerd

Van vrouwen wordt nog steeds ergens verwacht dat zij degene is die voor de kinderen zorgt. Met als groot vooroordeel dat ze minder loyaal en gecommitteerd zouden zijn aan het familiebedrijf.

Hoe houdt zij dit in een goede balans, voor zichzelf, haar gezin en haar bedrijf?
Wat wij geregeld zien is dat er vaak een gebrek is aan professionele en passende support. Volgens onderzoek is het belangrijk voor een succesvolle mentorrelatie of coachtraject dat ze van hetzelfde geslacht zijn. Vrouwen hebben in hun eigen systeem meestal geen vrouwelijke rolmodellen.

“hier wil ik naar streven, dat kan ik bereiken”.

ROLMODEL?

Het is niet zo dat een rolmodel een directe invloed heeft, maar het is wel een heel goed voorbeeld: “hier wil ik naar streven, dat kan ik bereiken”.
En die zien vrouwen te weinig is onze mening. Dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook wereldwijd. Kijk maar eens in je directe omgeving en in je eigen systeem van herkomst. Je moeder, oma en overgrootoma hebben naar alle waarschijnlijkheid het grootste deel van de zorgtaken en het gezin voor hun rekening genomen. Misschien is je moeder wel betrokken geweest bij het familiebedrijf (waarschijnlijk op de achtergrond) maar was je vader altijd het gezicht naar buiten.

Je hoeft als vrouw in het familiebedrijf niet alleen maar heel hard te werken om “one of the guy’s” te zijn. Het is ook belangrijk om juist vanuit je vrouwelijke energie een bijdrage te leveren aan het totaal, zodat één +één echt drie wordt.

Masculien en feminien

Onze aanpak onderscheidt zich doordat we niet alleen werken aan persoonlijke ontwikkeling en natuurlijk leiderschap maar juist door onze systemische blik. Door de verhouding van masculiene en feminiene kwaliteiten beter in balans te brengen in het familiebedrijf.

Meer weten wat – zaak van de familie – voor jou kan betekenen?

Liefs, Margot & Lisanne

Meer blogs?

Lees ook onze andere blogs

Alle ballen in de lucht

Alle ballen in de lucht

Alle ballen in de lucht:Het leven van een vrouw in een familiebedrijf. Hoeveelste generatie ben jij? Ben jij de tweede, derde of misschien wel vierde generatie? Je weet misschien van kinds af aan dat er altijd een bedrijf was. Een familiebedrijf dat veel aandacht...

Lees meer
Opvolging

Opvolging

Opvolging, Is er al iets geregeld?   Wist je dat ongeveer 80% van de familiebedrijven de 3e generatie niet haalt? Een van de allerbelangrijkste oorzaken hiervan is dat het bedrijf nooit helemaal losgelaten kan worden door de dan zittende generatie. Dit zorgt ervoor...

Lees meer

Join the conversation

Laat een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *